недеља, 26. фебруар 2012.

Gde je nestala škola?





Ulica Stanka Vraza nalazi se u delu Beograda koji se još zove i Bulbulder, naziv koji nam je ostao još iz vremena Turaka, a koji znači Slavujeva dolina. Sama ulica je podeljena na dva dela, veći, koji se završavao u ulici Braće Ribnikar i kraći deo, koji je od dužeg bio odvojen celim kvartom kuća.
 E baš  u toj ulici, tačnije u njenom kraćem delu koji je imao samo par kuća, nalazila se i moja osnovna škola, "Moša Pijade". 
Škola je započela   sa radom 1958. godine i dobila je ime poznatog revolucionara, novinara, slikara jevrejskog porekla rodjenog u Beogradu, Moše Pijade, Čiča Janka. Nju je pohadjalo oko hiljadu djaka.
Evo, bliži se 15. mart, dan kada je davne 1957-me godine na jednoj klupi, u parku, u Parizu, umro Moša Pijade. Umrla je i škola sa njegovim imenom. Tačnije, zgrada još uvek postoji, ali je dobila drugu namenu. Sada je to  srednja škola za zubne tehničare.
Sećam se da smo 1988.godine proslavljali tridesetogodišnjicu škole u Domu pionira u Beogradu.
Moguće je da je potreba za ovom osnovnom školom nestala kao posledica bele kuge, tim pre što se možda pretpostavljalo da djaci sa Bulbuldera sasvim lako mogu da pohadjaju obližnje škole "Ivan Goran Kovačić" i "Dragica Pravica", a opet, da srednjoškolci zubnotehničke škole konačno dobiju pravu školu umesto skučenog prostora zgrade u Fabrisovoj ulici. Kako bilo, ja više ne mogu da kažem da sam bila djak osnovne škole "Moša Pijade" jer ona više ne postoji.
I mene, kao i svakog od nas, vezuju veoma lepe uspomene za moju osnovnu školu, ali, ipak mi je žao da moje škole više nema.
Zna li neko kuda je nestala škola? Ili se i ona nikada neće vratiti kao ni vreme koje smo ja i ostali njeni djaci proveli u njoj. Ipak ima i malo utehe za sve nas koji smo učili i koji smo se družili u školi "Moša Pijade", a to je da sećanja žive dok ima i nas, a i posle nas, ako smo ih preneli onima koji iza nas ostaju. Kao po onoj Njegoševoj: "Blago onom ko dovijek živi imao se rašta i rodit".
U tom slučaju, škola je ostala, jer,  niko nam ne može uzeti uspomene.



*OljaKa

11 коментара:

  1. Ja sam tu zavrsila osnovnu skolu.Stekla prijatelje za citav zivot i provela divne dane u skolskom dvoristu van nastave. S.B. 1972 GOD.

    ОдговориИзбриши
  2. Draga, SB, veoma se radujem da smo isli u istu skolu, jer i sama, delis ista, ili slicna osecanja vezana za nju. Moguce je da se i veoma dobro znamo, mada si generacijski mladja od mene, jer smo iz istog kraja. Na zalost, moje drugove i mene je zivot rastavio na sve strane, tako da ja nisam imala srecu da se druzim i danas sa nekim od njih. Drugarski pozdrav od "skolske" drugarice:)

    ОдговориИзбриши
  3. Evo i ja da se javim, posto sam nekada davno bio ucenik pomenute skole. U "Mosa Pijade" sam isao u periodu od 1963-71. Ako smo priblizne generacije, voleo bih da se cujemo i ispricamo o starim drugarima iz skole i kraja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Izvinjavam se što kasnim sa odgovorom. Izdešavalo se mnogo tog, a i iznenadio si me sa ovim komentarom, naravno i obradovao, na ovaj "stari" post. Pre svega, drago mi je da delimo uspomene iz iste škole, ali si poprilično mlađi od mene. Ja sam 1965. završila osnovnu školu, ali moram da priznam da mi je prezime poznato, tako da nije isključeno da se znamo iz "kraja".Veliki pozdrav tebi školski druže.

      Избриши
  4. pozdrav od generacije 81-89,jos smo zivi...A dok je tako zive sa nama,Kota,Vida,Moma,Mira,Shuki,Bora,Vera...VS

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман09. јул 2014. 14:42

      Ko piše to iz generacije. 81 -89 kotorac. Sumanac. Cangalovic bora iz oto ja sam učenik te generacije meni je lele iz fizike bila razredna neka JOVANOVIC MILOJE I JOVANOVIC RADA moja sestra pošaljite mi zehteve za prijatelja o je bio samnom u razred MITROVIC MIKI WIEN AUSTRIA

      Избриши
  5. VS su možda tvoji inicijali? Drago mi je da si došao na moj blog Anoniman I da si pročitao ovak kratki post o školi, koja je bila I tvoja, iako nas deli mnogo godina od završavanja iste. No dobro znam ko je Kota- profesor Žika Kotorčević, moj najmiliji professor, Vida Kotorčević Ex Knežević, predavala je srpski jezik, meni, doduše nije, Moma- professor fiskulture, došao je kasnije od moje profesorke Mire Mijušković, ali imao je prilike da bude i moj professor, Šuki, tako ste zvali verovatno Šumanca, profesora matematike, kojeg mi nismo voleli i kratko nam je menjao našu Ružicu Trobozić, e, ali ne znam ko je Vera, a možda i znam ali sećanja na žalost već blede. Ipak, ostalo je mnogo tog lepog i setim se svega, i svih, sa puno ljubavi. Ostaj mi zdravo Anonimni.

    ОдговориИзбриши
  6. Postoji grupa na Facebooku nase skole prijavite se https://www.facebook.com/groups/112448515442251/ pozdrav dejan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E baš si me obradovao ovom svojom posetom mome blogu Anoniman. Odoh sad pod odmah u grupu ;)

      Избриши
    2. Анониман09. јул 2014. 15:02

      Moji školski šta je sa vama Acimovi. ARSIC VRANJES VUCKOVIC DJORDJEVIC. Koscica mladjan pajović kojić milošević stefanović itd izvinite ako sam nekog zaboravio generacija 1981-1989 ja sam jovanovic miloje i JOVANOVIC RADA pošaljite zahteve za prijatelja MITROVIC MIKI WIEN AUSTRIA

      Избриши

Radovalo bi me da saznam vaše mišljenje o ovoj temi :)