петак, 22. фебруар 2013.

Sticanje boljeg imuniteta uz pomoć ishrane i empirijskih suplemenata i "lekova"





Klimatske promene koje se javljaju, najčešće u ovo doba godine, pogoduju razvoju virusa, a kako republička epidemiološka služba izveštava, trenutno u našoj zemlji hara tri ( neko kaže čak četiri ) vrste virusa zbog kojih se broj obolelih povećava iz dana u dan. Uglavnom se zna da lekova, virucida, ima veoma mali broj, kao i da je njihovo dejstvo nedovoljno, a često i  neuspešno zbog toga što virusi imaju svojstvo da veoma brzo mutiraju, pretvaraju se u novu grupu virusa otpornih na ove lekove. 

Zbog toga je od izuzetnog značaja prirodan ili stečeni imunitet tj. zaštita našeg organizma od bolesti, posebno kada su  grip ili gripozna stanja u pitanju.
Veštački imunitet, koji se postiže imunizacijom tj. vakcinacijom protiv gripa, neretko omogućava   samo blaže ispoljavanje simptoma gripa tj. da se  isti manifestuje kao gripozno stanje. 
Veštačka imunizacija protiv gripa je nedovoljna da organizam zaštiti na duže staze.
 Zbog svega ovog od velikog je značaja ulagati u postizanje dobrog zdravstvenog stanja oganizma tj. u stvaranje prirodne otpornosti, imuniteta,  na bolesti pa i gripa između ostalih.

       Ono što često zaboravljamo, kada je u pitanju postizanje ovog cilja, su  najbezazlenije metode koje nam  omogućavaju baš to, a to su: 

  • pravilna, izbalansirana ishraha
  • fizička aktivnost primerena godinama  i  uzrastu
  •  često provetravanje prostorija kao i boravak na svežem vazduhu
  •  izbegavanje, ukidanje pušenja kao faktora rizika
  •  rad na sebi sa ciljem postizanja mentalne ravnoteže.
Sama priroda nam svesrdno daje mnogo svojih plodova koji čine da poboljšamo  i sačuvamo imunitet svog  organizma. Jedino što treba sami da činimo je da to i  iskoristimo.
Međutim, ne retko i empirija, znanje iz iskustva je tu, da joj se pridruži u postizanju ovog cilja.

Skoro svi smo odrasli uz rečenicu: Jabuka na dan, doktor nije potreban!
No, da li je se svi i pridržavamo.

Jabuka je voćka koja u sebi sadrži kvercetin, antioksidans koji jača odbranbene snage organizma, ali i velike količine vitamina C, koji podstiče rad svih ćelija imunološkog sistema.

Kupus, povrće bogato karotenoidima koji takođe opet, pomažu ćelijama imunološkog sistema. Dostatno prisustvo vitamina C i E, opet, štite organizam od slobodnih radikla.
Upotreba svežeg kupusa, ili lagano termički obrađenog  u ishrani u količini od 400g 1-2 x nedeljno, doprinosi da održimo imunitet na zavidnom nivou ili da ga poboljšamo. 

 Značaj kiselog kupusa, ali samo  u svežem stanju je poznat od davnina.

Mahunarke od kojih su posebno značajni sočivo, grašak i  pasulj, sadrže priličnu količinu minerala cinka (Zn) koji prevenira ( predupređuje), ali i deluje na sve simptome gripa i gripoznih stanja.
Količina koja utiče na bolji imutitet je 200g takođe 2 x nedeljno.


Već vekovima poznat kao izuzetno zdrav prirodni lek, beli luk, u sebi sadrži vitamin C i  alicin, materiju koja ima svojstvo da ubija pojedine vrste bakterija i  gljivica i   koji u količini, jedan čen/ 24h sirov ili veoma malo termički obrađen, veoma dobro utiče na jačanje imuniteta disajnih organa.




Narandža, lepotica sa juga, bogata vitaminom C, a za njega smo već rekli da pomaže stvaranju i  očuvanju ćelijskog imuniteta.
Samo 2kom/24h sasvim je dovoljno da se ovo i ostvari.


Krompir, povrće koje je imalo čast da o njemu napišem poseban post i ovog puta je nezaobilazno i ovde u ovoj temi jer sadrži prilične količine vitamina C i  K, a i  minerala Zn(cink), za koji smo već rekli kakva su  mu svojstva, naročito kod gripa i gripoznih stanja.
Svi već iz iskustva znaju da prazne čorbice od krompira u toku gripa ili prehlade dobro deluju na organizam, a to opet upućuje da količina od 250g /24h je ona količina koja će nam pomoći da prebrodimo bolest, ali i  da u zdravlju poboljšamo svoj imunitet.





Povrće koje takođe pomaže da savladamo brže prehladu je i  cvekla.
 Samo 1 komad nedeljno, kao sveže pripremljena salata ili skuvana,  je dovoljan da ovo i  postignemo. Cvekla u sebi sadrži bioflavonoide, rutin i betin, a njihovo dejstvo na naš organizam je i  zaštitno i   isceljujuće.
Sa visokim   nivoom vitamina C je i  paprika, koju svakako treba više jesti u svežem stanju, no zimi, ona iz turšije je dobra zamena za svežu.



 Verovali ili ne, dobro rasploženje i  bistriji um, jedan mentalni balans, pružiće nam  banana i  to samo 1 komad/24h.
Banana  sadrži u sebi antioksidans triptofan, koji pomaže lučenje endorfina, “hormona sreće”.


Drugo blago sa juga, limun, svojim velikim količinama vitamina C osvežava, bistri um i naravno, jača  ćelijski imunitet. Sam vitamin C je poznat i  kao antioksidans koji neutrališe štetno delovanje slobodnih radikala koji se javljaju kod stresa, kod pušenja, konzumiranja alkohola ili nesanice.
Doza soka od ½ limuna u 200ml vode je ono što nam dnevno omogućava da ovo i  zadovoljimo.

        Mnogi od nas su jednom ili više puta iskusili gripozno stanje ili grip u svome životu. Verujem da je, često, to stanje bilo praćeno suvim ili pak vlažnim kašljem. Takođe sam sigurna da smo protiv kašlja dobijali i  određenu medikamentoznu terapiju.

       Ovog puta sa vama želim da podelim jedno znanje iz empirije (iskustva), recepte za suzbijanje tzv. suvog, ili pak vlažnog kašlja uz pomoć suplemenata, dodataka iz prirode.



Na eliminisanje suvog kašlja izuzetno blagotvorno dejstvo ima čaj majkine dušice, divljeg timijana (Thymus serpyllum).

Uputstvo za spravljanje ovog čaja;

  • 2kk ( kafene kašičice) ovog čaja preliti sa 150g ključale vode, ostaviti da stoji 5 minuta i  piti 3x dnevno.
Vlažan kašalj zahteva sredstva za ekspektoraciju – iskašljavanje.
Uputstvo za pripremu "sirupa" za suzbijanje vlažogn kašlja;

  • Jedno pivo kuvati na laganoj vatri sa 250g šećera i   6–8 komada karanfilića, dok se količina mase ne smanji za polovinu! Kuvati dok sadržaj ne uvri do pola! Uzimati 3x dnevno po jednu supenu kašiku!
Hmelj, koji je glavni sastojak piva, ovde ima važnu ulogu jer je prirodno sredstvo za iskašljavanje, a karanfilić je takođe jedan od prirodnih antioksidanata, ali i  mišićnih relaksanata, posebno trbušnih.


Jedan stari recept za jačanje imuniteta koji sam koristila i kod svoje dece kada su bili mali je:

Sirup za jačanje imuniteta

250g sveže bokvice
250g sveže šargarepe
250g cvekle

250g prirodnog livadskog meda


Bokvicu, šragrepu i  cveklu sitno samleti, dobro iscediti i  sok izmešati sa medom!
Čuvati u frižideru!
Koristiti 3x dnevno po jednu kafenu kašičicu!
 Sadržaj pre upotrebe zagrejati na telesnu temperaturu!

Verujem da mnogi od nas znaju još mnogo sličnih recepata koje smo “zaboravili” jer nam je konfornije da se latimo tableta i  tabletica, no sigurna sam da ćete se saglasiti da je prirodan način lečanja, tačnije, prirodan način postizanja i  očuvanja boljeg imuniteta daleko trajniji, a i  zdraviji.
Moderna medicina, sasvim sam sigurna, podržava i  dodatne, prirodne “napore” za postizanje i  očuvanje zdravlja.




14 коментара:

  1. Skoncentrisani saveti za one koji bi da preduzmu nešto - hvala.

    ОдговориИзбриши
  2. Molim. Ima toga još, ali polako, mora biti shodno temi posta:)

    ОдговориИзбриши
  3. Uh, nadam se da je tema i dalje aktivna.... Dakle, koja bokvica je u pitanju ,muska ili zenska i kako da sameljem list?(znam da je glupo pitanje,ali sam bila jedna od onih kojima je bilo lakse da piju tabletice :) )
    hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bokvica- žilovlak, je lekovita biljka kako muška tako i ženska. No, u narodu, postoji verovanje, da ženska bokvica ima jače dejstvo te stoga preporučujem baš nju, jer sam je i sama koristila. Mlela sam je u običnoj mašini za mlevenje mesa, onda, a sada se veoma lepo može izblendati u jačem blenderu. Provereno, jer sa njom pravim zelene sokove. Nek je na zdravlje :)

      Избриши
  4. Super. Ovo mi je došlo u pravi čas. Ja za iskašljavanje obično napravaim "sirup" od isečene glavice crnog luka i jedne kašike meda. Nije baš najprijatnije iskustvo. Probaću ovo sa pivom. Inače, omiljena zimska salata mi je sveža narendana cvekla, sa malo belog luka i limunom.

    ОдговориИзбриши
  5. Ovaj sirup od piva je ako ne najbolji, onda jedan od. Volimo salatu od cvekle na isti način, mada ja ponekad dodam jogurt ;)

    ОдговориИзбриши
  6. Налетех данас на овај твој текст, а баш сам данас причала о "нашем" средству за јачање имунитета: мала теглица меда и 2 супене кашике сушене измрвљене коприве. Помешати и да одстоји неколико дана (мора се мешати, јер иначе мед побегне на врх) и узимати свако јутро по једну кашичицу. Деца стално узимају и, хвала Богу, и кад их закачи неки вирус врло лако се изборимо са њим. Муж већ три године нема проблема са поленским кијавицама. Ја сам у првој трудноћи узимала за крвну слику! Дакле - три у један;-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Iako sam zdravstveni radnik uverila sam se mnogo puta, a ti si ovim svojim receptom koji si sa nama rado podelila potvrdila, da je empirija čudo i da je treba iskoristiti za dobrobit svih nas. Hvala Suzo :):)

      Избриши
  7. Olja, ovo je sjajan podsetnik. A nadam se da si ti ozdravila!

    ОдговориИзбриши
  8. Kopiraću ovaj tekst i staviti na ekran da se svakog dana podsetim.Hvala.

    ОдговориИзбриши
  9. Hvala za ove savete! Kud ih nen nađoh ranije. Ove godine sam dva puta,a skoro da ne znam nikoga ko nije barem jednom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nadam se da će ti koristiti i na zdravlje ti bilo! Hvala za komentar :)

      Избриши

Radovalo bi me da saznam vaše mišljenje o ovoj temi :)